Polaria tekee yrityksen uutta strategiaa tutuksi lautapelin avulla

Kukapa ei tykkäisi lautapeleistä? Mäntyharjulaisen Polaria Oy:n henkilökunta syventyi toissa viikolla pelaamaan maailmanensi-iltansa saanutta Polaria – Arjessa mukana -lautapeliä. Lautapelin oli suunnitellut pelillisiin menetelmiin erikoistunut muotoilutoimisto Design Huovi ja visuaalisesta ilmeestä vastasi Kojootti Design.

Lautapeli yhdistelee tuttuja elementtejä tutuista lautapeleistä. Pelissä pääsee esimerkiksi selittämään yrityksen sanastoa Aliaksen hengessä.

– Pelilliset menetelmät ovat loistavia laajojen tai haastavienkin asioiden opettamiseen ja tutuksi tekemiseen. Peleissä kokonaisuudet voidaan palastella ja osallistaa sekä haastaa pelaajia tuoden vakavaankin kokonaisuuteen ripaus hauskuuttaa. Pelaaminen tuo työyhteisöt toisilleen tutuksi uudella tavalla, ryhmäyttää ja rikkoo hierarkiaa. Pelejä voidaan myös muunnella erilaisiin käyttötarkoituksiin helposti, kertoo muotoilija Heidi Huovinen.

Huovisen mukaan pelilliset menetelmät ovat nyt kovassa nousussa.

– Mutta Polaria on varmasti ensimmäinen yritys, joka on pelillistänyt yrityksen strategian, Huovinen kehuu.

Henkilökunta tyytyväistä toteutukseen

Tuotantopäällikkö Sanna Översti oli tyytyväinen pelin osallistavaan toteutukseen.

– Pelillistäminen oli loistava idea ja olen saanut myös tuotannon henkilöstöltä positiivista palautetta pelituokiosta. Pelissä jaksaa keskittyä paremmin kuin luennolla. Kun jokainen vuorollaan luki toisilleen strategiaan liittyviä tietoiskuja, sisäistyi tärkeimmät asiat toivottavasti paremmin kuin ainoastaan jonkun toisen kertomana.

Polaria-lautapelit ovat nyt yrityksen hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa. Jatkoa on jo suunniteltu ja pelejä aiotaan hyödyntää esimerkiksi opiskelijoille ja mahdollisesti myös asiakkaiden parissa.